Werk week 4 - Reisverslag uit Liepāja, Letland van Irene Sipkens - WaarBenJij.nu Werk week 4 - Reisverslag uit Liepāja, Letland van Irene Sipkens - WaarBenJij.nu

Werk week 4

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

29 Juli 2016 | Letland, Liepāja

Vandaag is werkweek 4 al begonnen. De tijd gaat echt snel. Ik kan me nog erg goed herinneren hoe de eerste dag was. Wel merk ik dat de dagen op sommige momenten nog steeds erg lang duren. Vandaag was ik met Lea verantwoordelijk voor het op de plaats zetten van alle benodigde spullen. Het was een hele warme dag en we hadden best veel actieve dingen op het programma staan zoals Dodgeball. Je merkte het duidelijk aan de kinderen. Ze hadden er weinig zin in en ook bij vele vrijwilligers miste de energie. Na het werk ben ik dus maar een ijsje gaan halen als verkoeling. Gelukkig was de temperatuur al wel wat gezakt, maar het was in elk geval een fijne beloning.
Vanavond heb ik een mentor gesprek. Hopelijk kan Adrians me verder helpen met mijn dilemma's. Ik heb ook in de auto met Zigig hierover gesproken. Ik heb het idee dat hij mij wel begrijpt en dat hij een manier heeft gevonden om hiermee om te gaan. Want hij herkent mijn neiging om er voor 100% voor te gaan en ziet ook dat dat niet voor iedereen geld. Zolang het niet fout gaat en de kinderen blij zijn kan hij er weinig van zeggen, maar het is wel fijn om te horen dat hij mijn gevoel herkent.

Dinsdag hadden we de tweede dag van healthweek. We begonnen zoals altijd met de energizers, en daarna hadden we een game op het programma staan waarvan een van de Portugezen opeens bedacht dat het niet zou gaan werken. We konden volgens hem beter een estafette doen. Hij was die binnen aan het bedenken met alle Letse vrijwilligers en had niks naar de rest van de groep gecommuniceerd. Op een gegeven moment kom ik iemand in de gang tegen die deze week van Visability is die zegt:"je moet iets doen met de kinderen, want nu hebben ze helemaal niks te doen en ben ik ze aan het vermaken terwijl ik van Visability ben. Of ter wijl, los jij het maar even op. Toen ik buiten kwam stonden er twee vrijwilligers niks te doen. Dat blijkt toch wel een thema te zijn.
Dinsdag middag hebben we wel vol gekregen, maar deze eerste twee dagen liepen niet zo lekker als voorgaande week. Dit kwam ook wel een beetje door het weer. Het was nu al voor de tweede dag behoorlijk warm en redelijk benauwd. Dat drukt de energie een beetje en als je dan ook nog moet sporten de hele dag. Maar we zijn er wel doorheen gekomen.
Na het werken hebben we bij Liga en Zigis in de tuin bier gedronken en we hebben toen ook wat uitleg gekregen over het zomerkamp en de Letsereis (de 5 dagen daarvoor). Zigis heeft het reisplan doorgesproken met ons en een beraming van de geplande kosten. Ik kijk wel uit naar deze reis, ook al kan het toch ook wel afzien worden met veel lopen, slapen in tenten die hopelijk waterdicht zijn, Uitgaan van geen toilet en als je geluk hebt 1 of 2 keer in die 5 dagen een douche. Waarschijnlijk hebben we ook geen internet op die reis en tijdens het zomerkamp wellicht ook niet.
De rest van de avond hebben we de plannen voor het komende weekend doorgesproken. Geen Tallinn, geen Saaremaa, maar een festival in Liepaja. Veel muziek, veel dronken mensen en strand... We gaan het zien ;)

Woensdag was de eerste excursiedag. We zijn in de ochtend vertrokken met de tram (want we moesten de brug over) naar een speeltuin in de buurt van het Olympisch stadion waar de excursie was. In de speeltuin konden de kinderen lekker spelen en de lunch was uiteindelijk op een grasveld enkele minuten verder op. Na de lunch zijn we naar het Olympisch stadion gegaan waar we een rondleiden kregen. Uiteindelijk bestond die rondleiding uit de basketbalzaal, waar de kinderen ook even mochten oefenen met scoren in de basket. Daarna gingen we naar beneden naar de hardloopgarage (het voelde echt als een garage aan daar) en konden de kinderen kleine sprintwedstrijdjes houden. Dat was alles, dus een uur later stonden we weer buiten. Terug naar het kantoor met de tram dan maar. Uiteindelijk waren we voor drie uur op kantoor en moesten we dus nog ruim een uur vullen. Het was warm en eigenlijk had niemand daar echt zin in. We hebben twintig minuten tikkertje gespeeld en daarna nog gedanst met de kids. Dit uur voelde gevoelsmatig heel lang, maar ook hier kwam een einde aan gelukkig.
Na het werken zijn we naar het strand gegaan om even lekker te zwemmen in de rustige zee, heerlijk. In de avond (toen het eten net op tafel stond) kwamen Liga en Zigis met het spontane plan om naar Karosta te gaan om de zonsondergang te bekijken. Er konden 4 van ons mee, maar ze gingen wel op dat moment weg. Ik moest dus snel beslissen en uiteindelijk zijn Petra en ik meegegaan. Heel snel gegeten en omgekleed en hup in de auto.
De zonsondergang was prachtig en ik heb enorm genoten van dit "bijna" privetripje. Zigis heeft altijd historische verhalen, waar ik van kan genieten en dan dat uitzicht erbij. De nodige foto' s zijn al op fb verschenen, dus velen van jullie zullen het al gezien hebben. Dit was echt een avond om te blijven herinneren. Uiteindelijk zijn we naar 4 verschillende plekken gegaan. Bij de eerste linie forten, de pier en een oud gebouw uit de Sovjettijd waar paarden werden getraind. Na deze fantastische avond, snel naar bed.

Donderdag zouden we weer de hele dag excursie hebben. In de ochtend moesten we 45 minuten lopen naar het voetbalveld waar de kinderen het elftal van Liepaja konden ontmoeten en samen met hen mochten trainen. Alleen had het elftal die ochtend besloten om ergens anders te trainen en er waren geen telefoonnummers uitgewisseld. Wij stonden dus bij het verkeerde veld en terug lopen was eigenlijk geen optie omdat er dan heel weinig tijd overbleef. Uiteindelijk hebben we dus maar daar gevoetbald met de kinderen. Na de lunch zijn we naar het ijshockeystadion geweest. Hier hebben we een rondleiding gekregen. Helaas was het heel kort en stonden we na een half uur alweer buiten. Daarna zijn we teruggelopen naar kantoor en konden de kinderen nog een half uurtje tekenen op een groot vel en een ijsje eten.
In de avond kwamen Liga en Zigis met de kinderen op bezoek om bij ons te komen eten. Marianna en Rui hadden een lekkere pastasalade gemaakt, dus dat was een groot succes.

Vrijdag alweer de laatste dag van deze werkweek. In de ochtend hadden we een gast die kwam vertellen over schaken. Ze had een stuk of 5 schaakborden mee en dus kon er in groepjes ook gespeeld worden. Helaas mis ik het schaakinzicht en Greta had dus vrij makkelijk van mij gewonnen... ;)
Daarna hebben we een estafette gedaan, die zoals meestal prima in de smaak viel bij de meeste kinderen en voor de lunch nog met een groot springtouw gesprongen.
In de middag hadden we zeep rugby (hier heb ik ook nog even aan meegedaan) en een zeilglijbaan. Hiervoor hadden we zo'n groot zeil en daar zeepwater op gedaan. Hierop konden de kinderen goed glijden. Het was een groot succes en iedereen heeft genoten. Zelf heb ik niet meegedaan omdat ik daar een keer (enkele jaren terug) mezelf goed mee bezeerd heb. Maar toekijken was ook al erg leuk. Tenslotte de parent show om mee af te sluiten en weer een werkweek zit erop. Nu gaan we ons zo voorbereiden op de avond. Even douchen, eten, indrinken en dan naar het festival. Ik ben heel benieuwd!

  • 08 Augustus 2016 - 15:53

    Annemarie Roosch:

    Lieve Irene, bij het lezen van je verslagen kan ik mij levendig voortellen wat je allemaal beleeft. Fijn dat je het nog allemaal kunt bolwerken en dat je het nog steeds leuk vind.

    Ik begreep destijds (van je moeder) dat Vincent binnenkort ook een paar dagen komt. Voor jullie beiden: veel plezier en tot ziens.
    Annemarie (tante)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Ik ben Irene, 26 jaar en ik ga twee maanden vrijwilligerswerk doen in Letland. Ik ben heel benieuwd wat me daar te wachten staat en wat ik mee ga maken.

Actief sinds 27 Juni 2016
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 8706

Voorgaande reizen:

28 Juni 2016 - 27 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk in Letland

Landen bezocht: