Weekend Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van Irene Sipkens - WaarBenJij.nu Weekend Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van Irene Sipkens - WaarBenJij.nu

Weekend Riga

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

09 Augustus 2016 | Letland, Riga

Weekend Riga
Vrijdag avond:
Eindelijk was het dan zover, mijn weekend Riga met Vincent waar ik echt enorm naar uit keek! De de duurde super lang vandaag en ik kon niet wachten om hem in mijn armen te hebben. Toen ik om 21:10 in Riga aankwam had ik al gehoord dat Vincent redelijke vertraging had opgelopen. Toen ik met de bus aankwam was hij net geland. Het duurde dus nog een uurtje voor hij in de stad aan zou komen. Ik ben eerst maar naar het hotel gelopen en ingecheckt. Het hotel was heel simpel en basic, maar oké. Wel eindelijk even een beetje privacy!
Daarna ben ik even naar de stad gelopen in gespannen afwachting op de bus die Vincent naar mij toe zou brengen. Rond 22:15 was het dan eindelijk zover, de lang verwachte eerste knuffel na 5 weken... Hmmmm.
Vincent heeft eerst even zijn koffer naar het hotel gebracht en daarna zijn we nog even wat gaan drinken in de stad. Helaas kwam er een fikse regenbui over ons heen die te veel was voor mijn kleine parapluutje, kletsnat zijn we snel een café ingedoken en hebben daar een cocktail en biertje gedronken. We hebben natuurlijk veel gekletst en het was heel fijn om weer bij elkaar te zijn. En na de cocktail snel naar huis.

Zaterdag:
Vanochtend zijn we bij tijds opgestaan om eerst te ontbijten met lekkere pannenkoeken, eitje en glaasje sap. Daarna hebben we rond 9:20 de bus naar Bauska genomen en van daaruit een andere bus naar Rundale palice. Daar liepen we meteen een paar souvenirs tegen het lijf die we echt mee moesten nemen.
Het paleis was heel mooi om te zien en we hebben genoten van de twee uurtjes die we daar hadden. Soms een paar spetten regen en daarna weer blauwe lucht.
Na het kasteel en de tuinen zijn we terug gegaan naar Bauska en hebben we het kasteel nog bekeken. Helaas was deze niet meer ingericht. Het gebouw en de ruïne waren mooi om te zien, maar na de enigszins korte nacht merkten we toch wel dat we flink moe waren. Rond half 6 gingen we met de bus weer terug naar Riga.
Het hotel zat heel dicht bij het busstation, wat heel fijn was. We zijn dus even naar hotel gegaan om ons op te frissen en even bij te komen en daarna naar een restaurantje. Van Liga hadden we de tip gekregen naar Lido te gaan. Een soort la place met echte Letlandse gerechten. Het eten was prima en nier duur. Voor €22.00 hebben we met z'n tweeën gegeten en gedronken. Hierna ook weer naar het hotel terug.
Die avond zouden we misschien uit gaan met de groep, die ook in Riga was. Maar zoals gewend van deze groep kwam er geen duidelijk plan en toen we rond 23:30 nog niks gehoord hadden hebben we ons eigen plan getrokken en besloten om lekker naar bed te gaan.

Zondag:
Vanochtend hebben we iets meer uitgeslapen en daarna weer lekker ontbeten. Pannenkoeken om je dag mee te beginnen is wel bijzonder, maar smaakte ook goed. Een lekker stevig begin van de dag ;)
Vandaag stond het openluchtmuseum net buiten Riga op de planning. Er was een festival en dus extra leuk. Toen ik vroeg naar studentenkorting werd deze meteen gegeven, dus Vincent en ik waren voor €2.00 p.p. binnen.
Als eerste zijn we naar het festival terrein gelopen en hebben we daar rond gekeken en lekkere dingen geproefd. We hebben een honing met ijzer gekocht (klein potje) en leuk met het meisje achter de kraam gekletst. Nadat we het een beetje gezien hadden hebben we een koffie gehaald en zijn we verder het park in gelopen. Het was een groot bos terrein waar je heerlijk kunt wandelen met hier en daar een enkel huisje met een beschrijving erbij of meerdere huisjes bij elkaar. Overal was aandacht aan besteed, van de inrichting tot de tuin om de huisjes heen met mooie bloemen. Bij sommige huisjes waren ook theatergroepen, maar aangezien alles natuurlijk in het Lets was, konden we hier niet veel van begrijpen. Bij sommige huisjes zag je ook mensen in klederdracht en mensen (vooral oudere mensen) die bezig waren met de verkoop en soms ook het maken van kleine dingen. Zo hebben we nog wat souvenirs bij elkaar gescharreld. We kwamen ook Molens tegen naar Nederlands ontwerp, toch wel grappig om dat hier in Letland tegen te komen.
Na het zoveelste badhuis en gezinshuis hadden we het wel gezien. We hadden bijna het hele park doorgewandeld wat echt groot was. Rond 16:22 hebben we de bus terug naar Riga genomen.
In Riga zijn we op zoek gegaan naar het occupation museum. Want bij de souvenir shop daar werkt iemand die Liga kent en die had er in ingestemd dat wij een 5D voorstelling gratis mochten zien. Echt heel grappig was dit. Eerst vlogen we 10 minuten boven Riga waarbij je dus beelden in 3D voor je ziet en ondertussen je stoel beweegt en je de wind door je haren voelt gaan. Na deze 10 minuten vliegen was er nog een 5 minuten lange achtbaan. Al zou dit in het echt wel een dodelijke achtbaan zijn, want er kwam een draak in voor, een grote spin die ons bijna pakte, adelaren die naar ons pikten en op sommige momenten was de rails weg en viel je zomaar meters naar beneden. Ik hen enorm gelachen, dus dat was super. Van deze dame kregen we ook nog wat restaurant tips. Op de terug weg naar het hotel ging het helaas weer regenen, maar we waren heel blij dat we het in het park in elk geval droog gehouden hebben.
Nadat we ons in het hotel wat hadden opgefrist zijn we weer in de stad in gegaan om ergens wat te eten. De tips die we hadden gekregen waren echter best ver uit het centrum. Ik voelde me ook niet lekker deze avond, dus besloten we om in het centrum wat te zoeken. Uiteindelijk hadden we een hele mooie, gezellige plek gevonden met niet duur, maar heel lekker eten. Daar heb ik genoten van een heerlijke salade en Vincent van een goed stuk vlees. Ook het chocolade dessert was prachtig opgemaakt en goed van smaak.
Na het eten wilde we graag nog even van de stad genieten en zijn we nog een cocktail en wiskey gaan drinken op een plein in Riga. Er was een live bandje aan het spelen wat het natuurlijk extra gezellig maakte. Dit was echt even genieten. Hierna zijn we naar huis gegaan en lekker naar bed.

Maandag:
Met de on-arrival training hebben we ook een zaterdag moeten werken. Daarom kon je in overleg een keer een werkdag vrij krijgen. Ik had toen meteen voor deze maandag overlegt zodat ik vandaag dus nog lekker een dagje vrij was en samen met Vincent door kon brengen. We hebben rustig aan gedaan vanochtend. Het plan was Riga bekijken en lekker samen zijn. Na het ontbijt hebben we door de stad gelopen. Ik heb de dingen verteld die ik me nog herinnerde van Zigis zijn stadstour. Sommige dingen wist ik nog heel goed, andere minder. In elk geval is het me redelijk gelukt om Vincent te navigeren door de stad.
We hebben een kerk van binnen gezien, de dom koste €10 p.p. Om te bekijken en dat vonden we echt te gek. We hebben op een heel leuk plekje een glaasje sap gedronken en Vincent een biertje. Daarna hebben we het war museum bekeken die gratis toegankelijk was en daarna zijn we naar het park gegaan. Hier hebben we heerlijk op een bankje gezeten en genoten van het uitzicht (we zaten aan het water) en van het samen zijn. Liga had ons nog een tearoom aangeraden waar alle eerdere vrijwilligers weg van waren. Hier zijn we rond een uur of drie heen gelopen en het was fantastisch. Het was een (rond gebouw in het park) waar op de eerste verdieping een cirkel was met allemaal kussens. Hier hebben we samen, heerlijk hangend in de kussens, enkel kopjes thee gedronken. Het zonnetje scheen op het gebouw, dus was het erg warm, maar het uitzicht was geweldig en ik voelde me totaal relaxt. Liga had gevraagd of we een sponsorcadeautje uit Riga op wilde halen nu we daar toch waren. Dat hebben we rond 5 uur nog even gedaan toen we op weg waren naar het restaurant (was redelijk op de route). Het restaurant was er een die ons was aangeraden door die vrouw van de 5D presentatie. Het zag er leuk uit en lag boven een winkel. Het restaurant gedeelte lag dus op de eerste verdieping, maar deze verdieping was niet helemaal dicht. In het midden was een groot open stuk waardoor je het idee kreeg dat je midden in de winkel zat. We kregen een salade met brood en tapenade vooraf, heel erg lekker. En vervolgens hadden we vlees en aardappelen met paddenstoelen en uien. Het vlees was helaas een beetje taai, maar de paddenstoelen en aardappels waren heerlijk.
Hierna moesten we helaas weer terug naar het hotel om mijn tassen te pakken voor vertrek. We zijn door het centrum gelopen om nog even wat sfeer op te snuiven en een lekker ijsje te halen. Daarna hebben we de tassen ingepakt en moest ik richting busstation. De tijd van afscheid nemen was echt gekomen, hoe naar ook. Na wat tranen en lieve woorden ben ik in de bus gestapt en was het heerlijke weekend voorbij. De busreis verliep voorspoedig en zoals gevraagd zette de bus mij op Peldu iela af, zodat ik niet zover hoefde te lopen (dat kun je bij avondbussen voor minder dan een euro p.p. bijboeken. Dit scheelde me 40 minuten alleen over een donkere weg en brug lopen.
Na een snelle douche lag ik rond half een in mijn bedje. Het was een lange dag, maar ik voelde me ook heel erg voldaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Ik ben Irene, 26 jaar en ik ga twee maanden vrijwilligerswerk doen in Letland. Ik ben heel benieuwd wat me daar te wachten staat en wat ik mee ga maken.

Actief sinds 27 Juni 2016
Verslag gelezen: 444
Totaal aantal bezoekers 8666

Voorgaande reizen:

28 Juni 2016 - 27 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk in Letland

Landen bezocht: