Werkweek 5 - Reisverslag uit Liepāja, Letland van Irene Sipkens - WaarBenJij.nu Werkweek 5 - Reisverslag uit Liepāja, Letland van Irene Sipkens - WaarBenJij.nu

Werkweek 5

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

05 Augustus 2016 | Letland, Liepāja

Werkweek 5
Maandag
Het is alweer 1 augustus. Dat betekent dat ik over 27 dagen alweer naar huis ga. Deze week ben ik onderdeel van het Visability team. Dit betekent dat ik niet verantwoordelijk ben voor de activiteiten en dat is wel heel fijn voor deze week. Ik vind het een leuke taak. De hele dag foto' s maken, kijken bij de activiteiten en even wat momenten voor jezelf hebben. Ik begreep wel dat de meeste anderen het een rot taak vinden. Voor mij betekent het vooral dat ik minder hoef te doen en dus vooral me veel minder druk hoef te maken. Dat ging vandaag al behoorlijk goed. Ik heb veel los gelaten en verbaasde mezelf behoorlijk. We hebben drie Facebook posten geplaatst en veel foto' s gemaakt.
Het was een fijne eerste dag van de week. Laat de rest nu maar komen!
De anderen uit de groep zijn vandaag naar de tattooshop gegaan. Ze willen een tattoo laten zetten met als tekst "Why not". Dat is namelijk zo' n beetje de slagzin hier. Ik ben benieuwd hoe ze terugkomen en of ze het ook echt allemaal hebben gedaan (alleen Romy, Petra en ik doen hier niet aan mee).
Vanavond koken Petra en Lea. Ben benieuwd wat ze voor lekkers op tafel gaan zetten.Het eten was uiteindelijk pas rond 22:30 echt heel laat dus. Het was veel rijst, wat groente en worstjes... Niet spannend maar oké.

Dinsdag
Vandaag was mijn tweede dag bij het visibility team. We hebben foto' s gemaakt en een klein filmpje. De dag liep behoorlijk relaxt. Sommige dingen waren beter geregeld dan andere, maar dat is oké. Ik kon me daar gelukkig vandaag voor afsluiten.
We hebben wat spelletjes gedaan waaronder een estafette en een levende versie van dokter bibber. Daarnaast hadden ze spellen als levend ganzenbord, hinkelen, boter kaas en eieren etc.
Na het werken was ik als eerste thuis en heb ik een half uur op de kamersleutel moeten wachten :( Dat was erg vervelend, maar gelukkig kon ik even met Vincent bellen dus dat was fijn.
In de avond heb ik verder weinig gedaan. Ik heb wat afleveringen op Netflix gekeken en vooral gewoon ontspannen. We hebben redelijk op tijd gegeten (20:00) en daarna moesten we met een groepje de planning voor de rest van de week afmaken, want door excursies die niet door gingen moesten we opeens voor morgen wel een programma hebben.

Woensdag
Vandaag was weer zo'n stressdag waar ik niet blij van wordt. vooral in de ochtend toen bleek dat de printer het niet deed en we voor heel wat spellen echt wel een printer nodig hadden. We zijn begonnen met enkele spellen te tekenen. Zodat we toch nog wat konden doen en ik denk dat het programma drie keer is aangepast. Na ruim een uur bleek dat de tweede printer waarvan we dachten dat hij kapot was het gewoon deed. Toen had ik het even helemaal gehad. Nu konden we in elk geval kopiëren en dat scheelt toch wel veel werk. Rond 11:30 kon ik me dus weer bezig gaan houden met visibility en ik merkte meteen dat de stress weg zakte.
Ik merk wel dat er nog steeds vrijwilligers naar mij komen met wat is de planning. Nu kan ik zeggen, ik weet het ook niet! Ook dat is soms wel heel fijn. In de middag zouden we naar het strand gaan. Uiteindelijk zijn we wel 30 minuten bezig geweest met weg gaan, want niemand nam de leiding. Ik heb bewust een passieve houding aangenomen, niet mijn verantwoordelijkheid ging er door me heen. Ik maak foto's ;-)
Na het werken heb ik thuis even op mijn bed een serie gekeken en wat van mijn verslagje getypt. Daarna kon ik nog precies voor het eten een korte strandwandeling maken. Dat was aan de ene kant heel fijn, aan de andere kant voelde ik me juist op dat moment ook heel alleen. Het drong even goed tot me door dat ik in deze groep niet volledig mezelf kan zijn. Ik probeer zo dicht mogelijk bij mezelf te blijven, maar niet alles wordt in deze groep geaccepteerd en nog verder buiten de groep komen te staan wil ik voorkomen.
Na het eten heb ik met Lea een begin gemaakt aan de presentatie voor de parent show. Want vrijdag hebben we daar weinig tijd voor. Morgen op excursie, ik ben heel benieuwd. We gaan een ambu bekijken en de kinderen krijgen een korte les hierover en EHBO (half uurtje per groepje). De andere gaan spelen in het park.

Donderdag
Zoals altijd liep de dag toch weer anders dan gepland. De gast die in de ochtend zou komen kwam niet opdagen. Dus opeens moesten we een hele ochtend zien te vullen. Gelukkig ging dit goed omdat we nog activiteiten van de vorige dagen hadden die we nog niet gebruikt hadden. Dus vanuit die reserve konden we mooi deze ochtend vullen. Na de lunch (die er niet beter op is geworden nu het door een ander bedrijf wordt verzorgt) gingen we met de tram richting de ambulance. Het park bleek veel verder weg dan ons verteld was en de uitleg bij de ambulance zelf duurde geen anderhalf uur zoals gepland, maar ongeveer een half uurtje. Het was niet echt een succes. Eigenlijk werd alleen de bloeddrukmeter laten zien. Voor de rest was er eigenlijk geen uitleg over de ambu zelf, hoe dingen werken of waar alles wordt opgeborgen of welke eerste hulp dan ook. Ik kon het niet echt een serieuze excursie noemen. De terugweg gingen we te voet. We hebben een tussenstop gemaakt om een ijsje te eten en we moesten nog een keer een plaspauze inlassen. Uiteindelijk waren we best laat terug op kantoor. De foto' s uitzoeken en in de presentatie plakken moet dus vanavond nog gebeuren.
Toen we terug waren op kantoor moesten we alvast de volgende week gaan plannen en die planning hebben we gelukkig nu wel zo' n beetje rond. Nature week is de laatste week en ik mis daarvan al een dag. Ik ben benieuwd wat ik aantref als ik dinsdag terug ben uit Riga.
Na het plannen was ik wel echt op. Thuis heb ik even rustig aangedaan op mijn bed en mijn verslagje getypt. Zo nog even wat voor de Letse les opzoeken en opschrijven en mijn spullen pakken voor mijn weekendje Riga!!! Eindelijk Vincent weer in mijn kunnen sluiten, nog een dagje wachten.

Vrijdag
Vandaag weer de laatste dag van de week. Ik schrijf dit terwijl ik in de bus naar Riga zit. Vanochtend de laatste spullen ingepakt en twee bussen eerder genomen. Ik wilde nog even naar de supermarkt kunnen om wat te eten te kopen voor in de bus, want ik reis precies rond etenstijd. Na mijn inkopen te hebben gedaan ben ik naar kantoor gelopen. Zigis zou voor mij nog even kijken naar opties om met iemand mee te rijden naar Riga omdat dat goedkoper en sneller is. Op dat moment waren alle aanbiedingen nog €7 (terwijl de bus €8,50 kost) dus het verschil is voor mij wat klein.
Vanochtend moesten we met de kinderen naar het voetbalstadion want daar kregen ze in twee groepen atletiek les. De middag heb ik vooral met Lea achter de computer doorgebracht, want we moesten de presentatie voor die middag nog afmaken. Maar uiteindelijk waren wij de eerste groep die op tijd met de parent show konden beginnen. Om kwart over drie was alles af en waren we eigenlijk al klaar voor de start.
De show was geslaagd en voelde ook relatief georganiseerd aan voor mij!
Daarna moesten we alles opruimen en evalueren over de afgelopen week. Alles duurde lang voor mij, omdat ik gewoon graag op weg wilde naar Riga. Na de evaluatie ben ik naar de tram gelopen, op weg naar het busstation. Daar kon ik met een bus rechtstreeks in 3,5 uur naar Riga! Om 17:45 had ik de bus naar Riga, op weg naar mijn schatje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Ik ben Irene, 26 jaar en ik ga twee maanden vrijwilligerswerk doen in Letland. Ik ben heel benieuwd wat me daar te wachten staat en wat ik mee ga maken.

Actief sinds 27 Juni 2016
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 8650

Voorgaande reizen:

28 Juni 2016 - 27 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk in Letland

Landen bezocht: