Weekend Vilnius - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Irene Sipkens - WaarBenJij.nu Weekend Vilnius - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Irene Sipkens - WaarBenJij.nu

Weekend Vilnius

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

25 Juli 2016 | Litouwen, Vilnius

En weer een weekendtrip met uitdagingen zit er weer op. Vrijdag avond hadden we afgesproken om eerst van 6 tot half 8 een poging te doen om te hitch hiken en als dat niet lukte om dan om 8 uur alsnog de bus naar Palanga te nemen. Hitchhiken was voornamelijk het idee om eerder in Vilnius te zijn, want de busreis erheen duurde erg lang. Hierdoor zouden we zaterdag pas om 16:15 in Vilnius zijn en om 13:20 de volgende dag moesten we alweer weg. Dit betekent een flitsbezoek. Om 5 uur stond dus de wekker zaterdag morgen en toen ik beneden mijn brood gesmeerd had kwam een van mijn reisgenoten naar me toe met de mededeling dat het misschien niet veel zin had om te proberen, want de kans is groot dat we geen lift zouden vinden etc. Ik dacht bij mezelf, dat hadden jullie gisteren ook kunnen bedenken en is inderdaad een risico. Het is een kwestie van geluk hebben en dat kun je nooit voorzien. De andere twee dames werden nu ook aan het twijfelen gebracht waardoor we later vertrokken dan de bedoeling was en er inderdaad steeds minder tijd overbleef. Zeker omdat de eerste bus pas om 6:31 reed. We hebben uiteindelijk dus wel een korte poging gewaagd, maar om deze tijd waren er gewoon te weinig auto's. Dus uiteindelijk zijn we toch met de bus naar Palanga gereden en van daaruit (1,5 uur wachten op Palanga voor een goedkopere bus) naar Vilnius. De rit was lang en saai, maar gaf me wel de tijd om mijn reisgids goed te lezen.
In Vilnius aangekomen hebben we eerst met behulp van mijn navigatie het hostel gevonden. Na het inchecken, even wat eten etc zijn we naar buiten gegaan om de stad te bekijken. Vanwege de openingstijden had ik bedacht om eerst de kathedraal en de toren & ruïne van het oude kasteel te kijken. De kathedraal hebben we van binnen gezien, maar deze viel helaas wat tegen. Er was niet zoveel aan, voor mij oogde hij nogal leeg. Nadat we de kasteelheuvel hebben beklommen (en besloten hadden om geen geld te willen betalen voor de toren van drie verdiepingen) zijn we van hieruit naar een restaurantje gelopen om wat te eten. Het is zo fijn dat het eten hier niet heel duur is. 4 euro voor een salade, 2 euro voor een bord frietjes etc. Natuurlijk moet je goed kijken en opletten, maar vanavond had ik een salade met bacon en ie, biercocktail (biertje met een siroopje erin) en een ijs koffie caramel voor maar 8 euro. Dat is nog eens lekker goedkoop uit eten.
In de avond hebben we nog wat door de stad gelopen. We wilden de wijk Uzupis bekijken. Deze wijk heeft zich onafhankelijk verklaard van de stad en op 1 april wordt dit gevierd met nep grenscontroles en nep politie etc. Ook hebben ze hun eigen grondwet ;)

1. Everyone has the right to live by the River Vilnelė, and the River Vilnelė has the right to flow by everyone.
2. Everyone has the right to hot water, heating in winter and a tiled roof.
3. Everyone has the right to die, but this is not an obligation.
4. Everyone has the right to make mistakes.
5. Everyone has the right to be unique.
6. Everyone has the right to love.
7. Everyone has the right not to be loved, but not necessarily.
8. Everyone has the right to be undistinguished and unknown.
9. Everyone has the right to idle.
10. Everyone has the right to love and take care of the cat.
11. Everyone has the right to look after the dog until one of them dies.
12. A dog has the right to be a dog.
13. A cat is not obliged to love its owner, but must help in time of nee.
14. Sometimes everyone has the right to be unaware of their duties.
15. Everyone has the right to be in doubt, but this is not an obligation.
16. Everyone has the right to be happy.
17. Everyone has the right to be unhappy.
18. Everyone has the right to be silent.
19. Everyone has the right to have faith.
20. No one has the right to violence.
21. Everyone has the right to appreciate their unimportance.
22. No one has the right to have a design on eternity.
23. Everyone has the right to understand.
24. Everyone has the right to understand nothing.
25. Everyone has the right to be of any nationality.
26. Everyone has the right to celebrate or not celebrate their birthday.
27. Everyone shall remember their name.
28. Everyone may share what they possess.
29. No one can share what they do not possess.
30. Everyone has the right to have brothers, sisters and parents.
31. Everyone may be independent.
32. Everyone is responsible for their freedom.
33. Everyone has the right to cry.
34. Everyone has the right to be misunderstood.
35. No one has the right to make another person guilty.
36. Everyone has the right to be individual.
37. Everyone has the right to have no rights.
38. Everyone has the right to not to be afraid.
Do not defeat.
Do not fight back.
Do not surrender.
Maar alles hier is met een knipoog.

Nadat we de wijk hebben bekeken waar we niet heel veel bijzonders aan zagen en het inmiddels best donker was geworden... Zijn we terug gelopen naar het hostel en bij tijds gaan slapen.

De volgende ochtend stonden we om 9 uur klaar met ingepakte tassen voor ons wafelontbijt om daarna meteen de stad weer in te gaan. We hadden maar de tijd tot 13:20 dus we moesten een beetje doorlopen. We zijn begonnen bij het Bastion en een stukje stadsmuur (eigenlijk het enige stukje dat er nog staat). Vandaaruit zijn de naar de poort van het morgenrood gelopen (de enige poort van die stadsmuur die nog staat). Boven die poort is een koppeltje gebouwd met een icoon erin van Maria. We zijn daar even naar binnen gegaan en het verbaasde mij hoeveel mensen er in aanbidding geknield zaten. Het waren niet alleen toeristen op deze zondag morgen.
We hebben vandaag nog enkele kerken van binnen gezien en wat rond gelopen door de stad. Om 12 uur was er een wisseling van de vlaggen voor het parlementsgebouw. Hier hebben we even naar gekeken (foto' s en filmpje gemaakt) en daarna nog wat souvenirs ingeslagen.
Hierna was het alweer tijd om naar het hostel terug te gaan voor onze tassen en van daaruit zijn we snel naar het busstation gelopen. Ook de terugweg moesten we weer 4,5 uur in de bus. Fijn was wel dat we nu een bijna lege bus hadden dus iedereen kon na vertrek twee stoelen in beslag nemen. Dat was heel erg fijn, want de ruimte van een plek was echt heel klein. De bus was helaas te oud voor goede airco. Het was binnen echt een sauna. Het laatste uurtje van Palanga naar Liepaja ging voorspoedig.
Rond half 9 waren we weer thuis en was het tijd voor spullen uitpakken, douchen en met Vincent bellen.

• 25 Juli 2016 - 18:23

Erna:

Tjee wat een lange reistijden in de warmte, en dat voor stukje stadsmuur, maar goed ook lekker eten natuurljk,,je maakt wel wat mee, en valt niet mee denk ik om het ieder na z,n zin te maken..maar goed weer een nieuwe week,,,,top