Week twee - Reisverslag uit Liepāja, Letland van Irene Sipkens - WaarBenJij.nu Week twee - Reisverslag uit Liepāja, Letland van Irene Sipkens - WaarBenJij.nu

Week twee

Blijf op de hoogte en volg Irene

19 Juli 2016 | Letland, Liepāja

Week twee:
Deze week begon zonder een echte planning. We hebben de dagen over de landen verdeeld, maar voor de rest wisten we nog niks van wat de anderen in gedachten hadden. Wat leuk was om te zien is dat iedereen de dag anders heeft aangepakt en andere activiteiten heeft verzonnen. De tactiek was anders, maar de outcome was hetzelfde. Een leuke dag in het thema van het land.
Maandag begonnen we met Slovenië. De ochtend begon met behoorlijk onweer. Hierdoor was het internet eruit geknald. Bijna twee dagen hebben we geen internet op kantoor gehad en de Slovenen konden dus geen filmpje ver hun land laten zien want het filmpje hadden ze niet gedownload. Wel hadden ze de kaart van Slovenië getekend. Slovenië ziet er een beetje uit als een kip, dus de kinderen mochten ook de Sloveense kip tekenen. We hebben ook allemaal Sloveense spelletjes gedaan. Grappig is het als je erachter komt dat een heel Nederlands spel toch niet zo typisch Nederlands is ;-)
In de avond moesten Romy en ik voor het eerst koken, dus boodschappen doen, snijden, en dat is voor 11 personen heel veel werk. Waar ik normaal in 20 minuten kan koken stonden we nu zeker driekwartier in de keuken en daarvoor ook flink lang met de boodschappen bezig geweest. Het is lastig inschatten hoeveel 11 personen eten, zeker als je ook nog een redelijke portie groente erin wil doen. We hebben een pastasalade gemaakt met tonijn.
Dinsdag was het de beurt aan Portugal. We hebben de Portugese vlag geschilderd, een puzzel gemaakt (ze hadden alle Portugese provincies los geknipt) en spelletjes gedaan. Zaklopen kennen zij ook en is dus helemaal niet Nederlands.
In de avond hoefden we niet te koken, want we waren door een van de mentoren uitgenodigd om bij haar huisje aan het water te komen eten. Daar kregen we pannenkoeken met karamel, en ander zoetigheid. Een avondmaaltijd bestaande uit zoete pannenkoeken, cake, chips en appelcider kende ik nog niet... Maar voor alles is een eerste keer. Het was iets te veel zoet naar mijn smaak. Tegenover het huisje was een buurjongetje boven het water aan het slingeren en dat wilde Catarine ook graag proberen, maar ze durfde het niet te vragen. Lorena ging eropaf en Catarine volgde. Lorena probeerde het eerst en het lukte haar net, maar Catarine die na veel twijfel toch ging belande met een grote plons in het water. Het zag er heel komisch uit... Helaas volgende keer beter.
Op woensdag hadden we excursie. De kinderen hadden een poppenshow en wij konden lekker een uur op een terrasje zitten. Daar hebben we dan ook maar van genoten. Daarna met de kinderen gelunched en de rest van de middag hebben we in het park doorgebracht. Na de excursie zijn we met Zigis meegereden om nog wat materiaal te kopen voor onze dag. In de avond zijn we met een groot deel van de groep naar het strand geweest om te zwemmen en daarna moesten Romy en ik weer koken. Vandaag werd het couscous met tomaten saus en gehakt.
Donderdag was het de Nederlands dag en moest Romy en ik aan de bak. Eerst was er een gastspreker die te vroeg kwam, weinig tijd had en zijn presentatie op een Apple harddisk had die op Windows niet geopend kan worden, haha... Goed begin van de dag. Romy en ik hadden de dag strak georganiseerd en dat was ook wel te merken denk ik. Ik voelde meer rust bij de kinderen, al waren wij twee keer zo hard aan het werk, want met zijn tweeën een hele dag plannen, regelen en organiseren is niet niks. Zeker niet als je groepsgenoten chagerijnig reageren als je om hulp vraagt. Maar goed toch gewoon door gaan en er een leuke dag van maken. We hadden in de ochtend een carrousel van 5 spelletjes en sloten de ochtend af met een windmolentje maken. In de middag hadden we drie spellen en sloten we af met een Delfts blauw bordje schilderen. We hadden hiervoor papieren bordjes en sommigen zijn echt heel erg leuk geworden.
En ook deze avond moest er weer gekookt worden. Romy voelde zich niet zo lekker dus het meeste heb ik in mijn eentje gedaan. 2,5 kilo aardappels schillen is dan niet zo leuk...
Vrijdag hadden we een Spaanse dag waarbij er veel gedanst werd o.a. De macarena (maar niet alleen op Spaanstalige muziek). Ook hadden ze een filmpje met beelden van verschillende Spaanse steden en spelletjes natuurlijk. Het was een gezellige dag die we afsloten met de parent show zoals elke week. De kinderen lieten een dansje zien (met een just dance filmpje van YouTube en er was een fotopresentatie.
Op vrijdag hoefden we gelukkig niet meer voor de hele groep te koken dus hebben Romy en ik gewoon een salade gemaakt met brood en worstjes erbij terwijl we het weekend aan het plannen waren. Uiteindelijk zijn we tot best laat aan het plannen geweest en hadden we toen eigenlijk nog geen volledig beeld en slaaplocatie geregeld. Vrijdag ging ik rond een uur of 23:30 naar bed en voor mijn gevoel hadden we zeker nog niet voldoende geregeld, maar ik had besloten om het los te laten en we zullen het wel zien.
Weer een week overleefd, haha!!!

  • 20 Juli 2016 - 21:09

    Louisa:

    Topkok! Voor elf mensen is inderdaad best een klus. En het zit er alweer op! liefs,
    Louisa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Ik ben Irene, 26 jaar en ik ga twee maanden vrijwilligerswerk doen in Letland. Ik ben heel benieuwd wat me daar te wachten staat en wat ik mee ga maken.

Actief sinds 27 Juni 2016
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 8661

Voorgaande reizen:

28 Juni 2016 - 27 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk in Letland

Landen bezocht: