De eerste werkweek - Reisverslag uit Liepāja, Letland van Irene Sipkens - WaarBenJij.nu De eerste werkweek - Reisverslag uit Liepāja, Letland van Irene Sipkens - WaarBenJij.nu

De eerste werkweek

Blijf op de hoogte en volg Irene

09 Juli 2016 | Letland, Liepāja

Maandag was het dan zover. Zondag avond zijn we nog tot 23:30 bezig geweest met de activiteiten planning rond te krijgen, maar we moesten er toch maar aan geloven. Zigis had al voorspeld dat het deze eerste dag vooral heel hectisch zou worden en dat er dingen mis zouden gaan maar dat dat er bijhoort. Voor een eerste dag ging het niet slecht, maar ik was daarna wel kapot van het overzicht houden en leiding nemen de hele dag. De functies in de groep moeten nog een beetje duidelijk worden, maar we hebben absoluut leiders en volgers in de groep. Aan het eind van de dag zei Zigis dat hij het voor een eerste dag (in vergelijking met andere jaren) het bij ons het minst hectisch was. Dus dat is een leuk compliment. Nu weten we beter wat voor kinderen er komen, waar ze zijn in ontwikkeling en wat voor activiteiten we moeten aanbieden.

Op dinsdag voelde het al meteen iets vertrouwder aan. In de ochtend zijn we gestart met one eerste Letse taallessen. In twee groepen krijgen we les. In elk geval twee lessen en daarna mogen we kiezen of we verder willen ermee of niet.
De activiteiten gingen al iets beter, maar ik merk wel een duidelijk verschil. Waar Romy en ik vrij hard werken lijken de anderen veel meer relaxt en zitten tussendoor veel. Ik heb het idee dat dat ook naar anderen een duidelijke uitwerking heeft. De Letse kinderleiders waren vandaag ook vaak moeilijk te vinden. het belangrijkste is dat we sneller van de ene activiteit naar de andere door moeten gaan, want in de dode momenten ertussen verliezen we de kinderen. Hierdoor zijn ze dan moeilijker te activeren.
Na de activiteiten hebben we het leuk met al kaar. Het zijn allemaal lieve mensen, maar alles gaat veel langzamer dan ik gewend ben en op sommige momenten weinig initatiatief en anderen die het moeilijk lijken te vinden om te luisteren naar andere ideeën en daar iets mee te doen. In de avond hadden we voor de tweede avond op een rij geen internet in het hostel. Daarom ben ik na het eten (wat weer pas rond 21:30 klaar was) met Romy nog even naar het strand gegaan om daar bij een strandtent WiFi te tappen. Wat is het heerlijk om op 5 minuten lopen afstand van het strand te wonen, ook al is het maar voor twee maanden... Dat is toch wel een grote plus. Na fijn met Vincent gebeld te hebben hebben we daar nog een paar foto' s gemaakt en daarna was het alweer bedtijd.

Woensdag was excursiedag. Na het lezen van de namen en het verdelen van de kinderen en een korte hun energizers, zijn we lopend op weg gegaan naar de organisatie voor blinde mensen. Daar ging de eerste groep naar binnen en de tweede groep bleef buiten wachten. De kinderen konden spelen in het speeltuintje en voetballen. Na iets meer dan een uur mochten wij naar binnen en kregen ook wij een rondleiding. Heel bijzonder dat blinde mensen ook veel handwerk dingen doen en daar zelfs kunnen leren om kleuren te herkennen. Hij liet ook zien hoe blinde mensen kunnen schrijven en Pan braille typen. Na de rondleiding gingen we weer naar de organisatie terug.
Na de lunch (die uiteindelijk behoorlijk laat pas was) moesten we de kinderen nog ruim een uur vermaken. We hebben klei gemaakt van klei poeder (ik was het slachtoffer dat moest kneden ;) en daarna hebben de kinderen nog een spelletje gedaan. en toen ze naar huis waren moest er natuurlijk schoongemaakt worden :( dat was een flinke klus want de vloer zat onder...
Thuis aangekomen bleek een van onze mannelijke vrijwilligers een fan te hebben. Deze was na de activiteiten naar huis gegaan en had een pan pannenkoeken gebracht... Echt super schattig. De pannenkoeken waren lekker en maakte het late avondeten minder erg ;)
In de avond zijn we met vijf dames nog even naar het strand gegaan. Maar helaas hadden we regen. In de strandtent hebben we daarom maar even een kopje thee gedronken. Na het eten hebben we de planning voor de laatste twee dagen rond gemaakt.

Vanochtend stond er weer Letse les op het programma, we hebben wat dingen herhaald en nieuwe woorden en zinnetjes geleerd. Daarna kregen we de keuze om door te gaan of te stoppen. De meesten uit mijn groepje denken eraan om door te gaan. Lets is een vrij ingewikkelde taal, maar het is te leren.
Daarna hadden we een tweede excursie deze week, omdat ze geen gast konden bedenken (normaal is woensdag excursie en op donderdag een gast). We gingen naar het museum (in twee groepen, een groep ging eerst naar het park met een grote speeltuin en de andere groep ging eerst naar het museum). In het museum kregen ze les over kaarsen en verschillende manieren van licht (petroleumlampen etc) en mochten ze met bijenwas een kaarsje rollen. Ik had er iets meer van verwacht, maar geloof dat de kinderen het leuk vonden.
IN de middag moesten we nog wat activiteiten aanbieden. We hadden als hoofdactiviteit een kijkdoos maken, maar om de kinderen rustig te krijgen, uitleg te geven (zonder dat ze alles meteen pakten etc) was nog een uitdaging. De kijkdoos moeten we morgen nog afmaken.
Nadat de kinderen naar huis waren hebben wij ons alvast gebogen over de activiteiten voor de kinderen voor volgende week. Het thema is Art, dus dat wordt een hoop geknutsel. Ik hoop dat het te doen is met deze kids.

Vanochtend zijn we verder gegaan met de kijkdoos en het verbaasde mij hoe goed sommigen kinderen toch de opdracht hebben begrepen. Er zaten een paar hele mooie bij. Dat was echt super om te zien. Daarna zijn we met de kinderen naar buiten gegaan maar het opstarten van de volgende activiteit duurde enorm lang. Toen ze eindelijk konden beginnen begon het te regenen en wilde de kinderen weer naar binnen. We hebben de dans voor die middag nog een keer geoefend en enkele binnenspelen gedaan. Hierna alsnog het buitenspel gedaan en de kinderen vonden het geweldig.
Om half 4 hadden we de patent show, daarin wordt altijd geshowd door middel van foto' s, knutselwerkjes etc wat we hebben gedaan. De kinderen en de ouders gingen met een grote glimlach weg en dat is een enorme beloning.
Hierna hadden we de evaluatie en namen we wat activiteiten voor de volgende week door. Toen ze opmerkten dat het wel enorm op art week leek en wij dat bevestigden kregen we te horen dat het deze week cultuur week is. Ze waren vergeten om dat tegen ons te vertellen.... Deze planning schrijft dus een week op en volgende week heeft elk land een dag. Dat vind ik wel een hele goede, want zo kunnen Romy en ik gewoon onze dag doen en de verantwoordelijkheid voor de andere dagen en het bedenken bij de anderen laten. Romy en ik hebben de donderdag (dan komt er ook een gast langs) dus dat is een kortere dag dan anders. We gaan er proberen een duidelijke en gestructureerde dag van te maken. Wij plannen en organiseren en de anderen helpen ons met het uitvoeren. Ik denk dat we ook de hele dag in groepjes blijven dus dan kunnen we dat uitproberen en hebben we als het goed is een stuk minder wisseltijd nodig.
Na het plannen moesten er nog een paar dingen schoon gemaakt worden en gingen de anderen een taart kopen voor Rui die jarig is. Uiteindelijk kwamen we alsnog in dezelfde bus uit, maar ik denk niet dat hij het door had. Al vertelde hij mij wel dat hij eigenlijk niet houd van verassingen en ook niet zo van verjaardagen.
In de avond zijn we uit eten geweest, in elk geval soort van want het was uiteindelijk een beetje een snackbar waar we wel heerlijk buiten konden zitten. Dat hebben we dan ook een groot deel van de avond gedaan. Daar ontmoeten we een Let die al een jaar of 4 in Portugal woont en veel te veel kletste, haha... Het was wel gezellig maar ik was blij dat ze aan de andere kant van de tafel zat.
We hebben nog geprobeerd om een beetje een leuke club te vinden, maar dat is het niet meer geworden. Er was eigenlijk weinig dat ons aansprak en rond 1 uur zijn we naar huis gegaan.
Weltrusten

• 13 Juli 2016 - 21:37

Annemarie (tante):

Lieve Irene,
    Vanavond heb ik weer genoten van je verslag van de afgelopen week.
    Boeiend wat je dar allemaal beleefd. Knap wat jullie allemaal bedenken en hoe je duidelijk kans ziet je ideeën over te brengen (zonder de taal goed machtig te zijn)
    Ik mis de leeftijden van de kinderen.
    Nog veel succes!
    Liefs van Annemarie