De eerste dag... - Reisverslag uit Riga, Letland van Irene Sipkens - WaarBenJij.nu De eerste dag... - Reisverslag uit Riga, Letland van Irene Sipkens - WaarBenJij.nu

De eerste dag...

Blijf op de hoogte en volg Irene

29 Juni 2016 | Letland, Riga

En daar gaan we dan. Afscheid nemen op het vliegveld is nooit leuk, maar gelukkig zwaaide mijn lieve vriend me uit! Het is toch altijd lastig als het moment eenmaal daar is. Ik heb er lang naartoe geleefd, maar het moment zelf blijft lastig.
De check-in door, en om 09:12 is iedereen ingestapt en zijn we bijna klaar voor vertrek. Ik schrijf dit als ik mijn plaats heb gevonden, reisgids en flesje water in de aanslag. We kunnen gaan. Het avontuur kan beginnen.

De vlucht ging prima, wel vrij veel turbulentie, dat maakt me soms toch een klein beetje nerveus. Om 11:25 Nederlandse tijd stond ik weer met beide voetjes op de aarde... Maar nu in Riga. Dat was toch wel een heel fijn gevoel. En het eerste winkeltje dat ik zie op het vliegveld...? Precies, een drank en sigaretten winkel, haha.
Van daaruit naar de stad Riga. Ik moet immers nog 10 uur overbruggen. Met een bus ben je er voor €1.15 binnen 30 minuten. Van de buschauffeur kreeg ik een gedetailleerder kaartje van de binnenstad met alle bezienswaardigheden erop.
Net uit de bus kwam ik een Nederlands stel tegen die net als ik wat verdwaasd rondkeken. Ik sprak hen aan en zo raakten we even aan de praat. Zei waren opzoek naar een manier om bij hun hotel te komen. Van hieruit gingen ze op rondreis naar Estland. Het was een kort gesprekje waarna onze wegen weer scheidden.

Toen ik een idee had waar ik mij bevond ben ik op weg gegaan naar het oude centrum. Ik wilde het kasteel van Riga bezoeken, waar een nationaal museum in was gevestigd. De weg vinden was met deze kaart gelukkig heel makkelijk en ik zag al wat mooie huisjes en straatjes. Helaas bleek het kasteel met museum dicht.
Plan B naar het medicijn museum. Met mijn kaart ben ik daar door het park heen gelopen en deze was gelukkig wel open. Het was interessant, en er waren ook de nodige poppen gemaakt en neergezet om het verhaal duidelijk te maken. Na zo'n 1,5 uur had ik het hele museum wel gezien en ben ik verder gegaan. Op straat was er een plek met WIFI waardoor ik gelukkig even met de mensen van de organisatie kon overleggen. Ik denk dat het plan zeker 4x is gewijzigd. Er in mee gaan is dan het enige wat je kunt doen. Ik heb nog even wat tijd in het park doorgebracht en daarna nog wat rond gelopen. Zigis (man van de organisatie) heeft me uiteindelijk opgehaald uit de oude stad rond een uur of 19:00. We hebben nog was rond gereden, KFC gegeten en rond 8 uur (in Riga is het na 20:00 gratis parkeren) heeft hij me nog een stadstour gegeven met de geschiedenis erbij. Heel leuk en mooi extraatje om die verhalen erbij te hebben.

Tenslotte mijn mede vrijwilligers uit Portugal (4 van de 11 andere vrijwilligers) van het vliegveld opgehaald en op naar Liepaja. Rond 1:30 in de nacht kwamen we eindelijk in Liepaja aan. De autorit duurde heel erg lang. Wat we voor verblijf aantroffen was echt best wel erg. Er was ons verteld Hostel. Maar dit lijkt echt niet op wat wij als west Europeanen onder hostel verstaan. Er was ons verteld dat we in de avond en in het weekend voor onszelf moeten koken, maar in de "keuken" zijn geen pannen, borden of bestek. De waterkoker is volledig verkalkt je kan je kon er niet in keren, laat staan koken en de tafel is klein (nog geen halve meter doorsnede) en daar kunnen we dus ook nooit met 12 aan zitten. Alles is oud en vies :-( (De Portugezen leken er meer moeite mee te hebben dan ik). Ik denk dat ik rond 3 uur eindelijk in mijn bed lag en gelukkig toch nog een paar uurtjes heb kunnen slapen.
Inmiddels hebben we de WIFI code gekregen en zit ik aan een tafel (op een nachtkastje) in de kamer die ik straks met 5 mensen moet delen. Mijn kamergenote is nergens te bekennen en de andere die beneden slapen zijn ook niet te bereiken. Eens zien wat vandaag gaat brengen. En morgen begint de in arrival training.

  • 29 Juni 2016 - 10:09

    Louisa:

    Dag lieverd, fijn om van je te horen. Mooi dat je Riga al zo goed hebt gezien! Ach, dat verblijf, wie weet hoe goed je in improviseren wordt. Als er maar winkels in de buurt zijn om wat verse groenten en fruit en zo te kunnen kopen. En azijn voor de ontkalking van de koker....;-) Eerst maar eens e omgeving verkennen..
    kus en knuffel van je mamma

  • 29 Juni 2016 - 10:24

    Danielle:

    Eerst flink schoonmaken dus... en azijn is ook een goede bacteriedoder naast ontkalker ;). Laat dat ding maar eerst een nacht in de azijn weken.

    Wel een schoon bed hopelijk? Veel plezier.. straks terug ga je vast de ruimte en luxe extra waarderen :)

    Danielle

  • 29 Juni 2016 - 10:31

    Erna:

    Hallo Irene,

    Je bent er veilig aangekomen, en al iets kunnen bezichtigen,,,hoe leuk is dat.
    Minder dus de plek waar je moet leven..inderdaad eerst schoonmaken en dan wat lekkere verse spullen kopen.Hoop dat een koelkastje is,,,, meis sterkte we horen weer,,,

  • 29 Juni 2016 - 12:39

    Rosanna:

    Wat een avontuur al op je eerste dag. Veel plezier verder!

  • 29 Juni 2016 - 21:53

    Marion:

    Gelijk al uitdagingen waar je voor komt te staan. Gaat lukken, ik geloof in je. Fijn dat je alvast van Riga hebt kunnen genieten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Ik ben Irene, 26 jaar en ik ga twee maanden vrijwilligerswerk doen in Letland. Ik ben heel benieuwd wat me daar te wachten staat en wat ik mee ga maken.

Actief sinds 27 Juni 2016
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 8670

Voorgaande reizen:

28 Juni 2016 - 27 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk in Letland

Landen bezocht: