De laatste werkweek - Reisverslag uit Liepāja, Letland van Irene Sipkens - WaarBenJij.nu De laatste werkweek - Reisverslag uit Liepāja, Letland van Irene Sipkens - WaarBenJij.nu

De laatste werkweek

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

12 Augustus 2016 | Letland, Liepāja

Laatste werkweek
Dinsdag:
En toen was de laatste werkdag alweer aangebroken. Ongelofelijk maar waar, de zes weken zitten er alweer bijna op. Mijn week begon op dinsdag omdat ik maandag nog in Riga was. Het is best vreemd om in een week te beginnen op de tweede dag. In mijn hoofd was het dus maandag op sommige momenten. We hebben enkele knutselopdrachten gedaan zoals een blad onder een wit papiertje leggen en er dan met krijt over heen gaan, zodat je mooi de structuur van het blad ziet. Ook hebben we bladeren geverfd en een begin gemaakt aan de natuur mode voor de modeshow van vrijdag. Tussendoor hebben we met de kinderen gedanst en verschillende vormen van tikkertje gespeeld.
Na werktijd moesten we in de tuin van Liga en Zigis plannen voor het kamp. Er zijn wat algemene taken verdeeld en we hebben het hele programma gehoord. Rond 8 uur waren we eindelijk klaar voor dat deel, maar voor de volgende ochtend moesten we in de landengroepen plannen voor de blokken. Dat betekende een plan maken voor in totaal zo'n 4,5 uur, inclusief materiaal lijst. Een flinke avond besteding, zeker als je toch al moe was. Dat hebben Romy en ik gedaan. Uiteindelijk zijn we rond een uur of 10 in bed gaan liggen, (eten werd nog gekookt) en was ik toevallig rond 23:30 wakker en was het eten toen net klaar. Ik heb nog een kopje soep meegegeten en daarna weer snel mijn bed in.

Woensdag:
Zoals meestal hadden we vandaag weer excursies. Twee om precies te zijn. We begonnen vandaag een half uur eerder om op tijd de bus te nemen. Het was zo'n 40 minuten met de bus en daarna nog een minuut of 10 lopen. De eerste plek waar we heen gingen was een honden en katten asiel. Veel kinderen hadden dekens en kussens meegenomen als cadeautjes voor de dieren. Met de helft van de groep gingen we eerst naar de katten, de andere helft gingen naar de honden. De katten zaten in een hok, gedeeltelijk binnen en gedeeltelijk buiten. Een groot hok voor alle katten. Er zat een hele lieve kitten bij en ik denk dat alle kinderen wel vertederd waren door de katten. Daarna gingen we naar de honden die allemaal los zaten buiten. Ze hadden een lange ketting waar ze aan lagen en een hondenhok.
Na de excursie hebben we op een parkeerplaats gelunched. En daarna zijn we naar de bus gelopen en gingen we naar de tweede excursie. Dat was een markt met producten van de boer. Vooral veel groente en fruit, maar ook wat brood, kaas, yoghurt en vlees en vis. Hier kregen we een soort rondleiding en de vrouw van wie dat terrein was legde wat dingen uit. Verder stelde het niet echt veel voor.
Toen terug met de tram naar kantoor.
Na het werk moesten we nog wat dingen bespreken voor het kamp en daarna ben ik naar de winkel gegaan om een nieuwe rugzak uit te zoeken, want de mijne heeft het begeven.
Vanavond heb ik even tijd gehad om wat bij schrijven aan mijn blog gelukkig, want ik liep wat achter. Nu lekker naar bed toe.

Donderdag:
Vandaag begon de ochtend al lekker... De bus reed voor mijn neus weg en mijn collega's waren gisteren naar de bios geweest en allemaal moe. Ik probeerde de kinderen in de cirkel te krijgen en niemand hield de cirkel in stand dus de kinderen liepen er even hard weer uit. Het was echt onbegonnen werk. Ik was de eerste die een energizer moest begeleiden en op een gegeven moment ben ik gewoon begonnen en toen ging het wel. Alleen elke keer opnieuw waren er kinderen die weg liepen uit de cirkel. De tweede en derde energizer gingen ook wel, maar toen waren we er een beetje door heen en de gast die zou komen was nog niet klaar, maar we wisten ook niet hoe lang het ging duren... Lekker duidelijk dus allemaal.
Toen de gast (sponsor uit Riga) zo ver was gingen de kinderen kaarsen maken. Er waren allemaal blikjes kaarsvet die in een ring gedaan moesten worden met een lont in het midden. Daarboven op kwam dan een kaarsvet figuurtje dat al gemaakt was. Daarna kwam er gesmolten kaarsvet overheen. Een leuke kleine kaars kreeg je dan. De kinderen mochten ook een tweede kaarsje maken met een malletje werd dat gedaan. Ook weer blokjes erin en afgieten met gesmolten kaarsvet. De kinderen vonden het heel leuk. Daarna moesten de kinderen naar buiten en mochten wij allemaa, ook een kaars maken. Ik kreeg meteen inspiratie km thuis ook weer eens iets hiermee te gaan doen.
Daarna moesten we weer een uur vullen tot de lunch, vooral met knutselen en kleuren. Na de lunch hebben we met de kinderen een vis gemaakt die kon bewegen. Het was nog best een uitdaging, maar uiteindelijk is het met de nodige hulp alle kinderen gelukt om er eentje te maken die ook kon bewegen. Het was super leuk om dit bij de kinderen te zien, maar ook vermoeiend omdat een deel van de uitleg op mijn schouders kwam.
Dinsdag waren we al begonnen met vuilniszakken versieren met bladeren om er jurken van te maken. Daar zijn we vanmiddag nog even mee verder gegaan. Hierna was het alweer tijd om op te ruimen en de kinderen naar huis te laten gaan. Na het maken van de vissen hebben sommige kinderen ook echt nog geholpen met opruimen (meestal doen ze niks hieraan). Het is echt zo dat als je kinderen om hulp vraagt of er een spelletje van maakt ze vaak best willen helpen.
Toen alle kinderen weg waren, moesten er nog enkele dingen afgesproken worden voor de Letse trip, zoals de auto van Liga die we mee mogen, maar Liga zelf gaat niet mee. Dus heb ik de verantwoordelijkheid gekregen om hierin te rijden. Ik vind dat best spannend in een vreemd land, maar goed, we gaan het meemaken.
Daarna moest de ruimte nog aangekleed worden alvast voor morgen, in elk geval een deel en boodschappen etc.
Toen ik eindelijk thuis was en het eten nog een uur zou duren heb ik een fijne strand wandeling gemaakt. Het was even droog (weer deze week is echt bagger) en daarvan heb ik gebruik gemaakt. Als het kan moet je het doen. We wonen niet zo lang meer zo dicht bij het strand. Voor de rest heb ik vanavond niet veel gedaan. Beetje geschreven, gekletst en gegeten. Rustige avond dus, ook wel eens lekker. Zeker omdat morgen chaotisch en best pittig wordt denk ik. En afscheid van de kinderen natuurlijk.

Vrijdag:
De laatste dag is aangebroken. Vandaag moeten we afscheid nemen van de kinderen. Ik merkte dat een meisje die alle weken al vaak even gedag kwam zeggen behoefte had aan veel knuffels, knuffel attack was een uitroep die ze veel gebruikte vandaag.
In de ochtend zijn we met de kinderen het bos in geweest om bladeren te verzamelen voor de natuur modeshow. Dat was leuk tot een aantal jongens flink baldadig werden. Er is helaas meer gesloopt dan mij lief is.
De kinderen hebben daarna de shirts afgemaakt en ik heb nog wat kinderen geholpen om er een cape van te maken, omdat ze dat graag wilden. We hebben een dennenappel ketting gemaakt en daarna zijn de kinderen naar buiten gegaan met twee vrijwilligers van ons erbij en zijn de anderen zich gaan richten op de parent show. Er moest nog best wat voorbereid worden en daarmee waren we best druk. We hebben hoofdbanden gevlochten en de ruimte binnen en buiten verder versierd. Voor we het wisten was het alweer 3 uur en moesten we beginnen met de parent show. De kinderen hebben eerst de week afgerond, met de fashion show, een dans en de fotopresentatie. Daarna had Liga een speech met wat statistieken en leuke weetjes, zoals hoeveel rollen toiletpapier er doorheen zijn gegaan etc. Om af te ronden hadden we een presentatie met foto's van alle weken en voor alle kinderen een snoepje en een groepsfoto van ons met onze namen erbij.
Het was een geslaagde dag en het afscheid van sommige kinderen was best lastig. Sommige vrijwilligers gingen erom huilen.
Daarna moesten we schoonmaken! De muren en de ramen moesten ook helemaal gedaan worden. Het was best veel en zwaar werk na een hele dag werken. Maar rond 6 uur waren we klaar en konden we boodschappen gaan doen voor de Latvian trip.
De avond stond in het teken van inpakken. Ik had eten gemaakt van wat restjes van gisteren aangevuld met wat bonen en mais van het eten dat ik had gemaakt voor morgen alvast. Ik ben nog even naar het strand geweest om de wind door mijn haren en te voelen en te genieten van het uitzicht en daarna was het douchen en naar bed.
De laatste werkweek zit erop. Morgen op Latvian trip.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Ik ben Irene, 26 jaar en ik ga twee maanden vrijwilligerswerk doen in Letland. Ik ben heel benieuwd wat me daar te wachten staat en wat ik mee ga maken.

Actief sinds 27 Juni 2016
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 8668

Voorgaande reizen:

28 Juni 2016 - 27 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk in Letland

Landen bezocht: